Wij ontvangen u graag op ons kantoor. Gezien de coronamaatregelen kan dat vooralsnog alleen op afspraak. Wij verzoeken u telefonisch contact op te nemen via 045 - 522 32 55
Wij ontvangen u graag op ons kantoor. Gezien de coronamaatregelen kan dat vooralsnog alleen op afspraak. Wij verzoeken u telefonisch contact op te nemen via 045 - 522 32 55

Huurprijs

De huurprijs die u bij Vincio Wonen betaalt voor uw woning is opgebouwd uit twee delen: de netto huurprijs en het voorschot voor de servicekosten. Samen vormen ze de bruto huurprijs. Dat is het bedrag dat u maandelijks aan ons betaalt. De huurprijzen worden elk jaar per 1 juli vastgesteld.

De netto huurprijs

De netto huurprijs wordt vastgesteld op basis van de kwaliteit van uw woning. Deze wordt bepaald door het WWS-puntensysteem dat door de overheid is vastgesteld. Uw woning is beoordeeld op basis van de volgende punten:

  • Oppervlakte van de vertrekken/kamers (kamers, keuken, badkamer en doucheruimte)
  • Oppervlakte van overige ruimten (bijkeuken, berging, zolders, garages)
  • Verwarmde vertrekken
  • Energieprestatie/energielabel
  • Keuken (lengte van het aanrecht, extra kwaliteit van de keuken en/of de afwerking)
  • Sanitair (toilet, wastafels, douches, baden, of bad/douches)
  • Woonvoorzieningen voor gehandicapten
  • Privé-buitenruimten (tuin of balkon)
  • WOZ-waarde (waarde op basis van gegevens over de grond en het gebouw)
  • Eventuele bijzondere voorzieningen

U kunt zelf de punten van uw woning tellen via de site van de huurcommissie. 

Let op! Voor vrije sector huurwoningen met een netto huurprijs vanaf € 720,42 (vanaf het moment waarop u in de woning kwam wonen, peildatum 2019) geldt het puntensysteem niet. Dit betekent dat er geen maximale netto huurprijs is voor deze woningen en dat de huurverhogingen niet gebonden zijn aan regels. 

Meer over het puntensysteem leest u op www.huurcommissie.nl.

Het voorschot voor de servicekosten

De servicekosten bestaan uit alle ‘collectieve’ kosten voor services die wij leveren. Woont u bijvoorbeeld in een flat, dan vallen de kosten voor de gemeenschappelijke verlichting of de schoonmaak van het trappenhuis onder de servicekosten. 

We brengen de servicekosten in rekening in de vorm van een voorschot. Wij brengen hierbij nooit meer in rekening dan de werkelijke kosten. U ontvangt elk jaar uiterlijk op 1 juli een jaarlijks overzicht van de daadwerkelijke kosten. Aan de hand van dit overzicht krijgt u geld terug als het voorschot te hoog was. Of u betaalt iets bij als het voorschot te laag was. 

Als het verschil tussen het voorschot en de daadwerkelijke kosten te hoog wordt, kan het voorkomen dat we de hoogte van het voorschot tussentijds aanpassen. Over het algemeen gebeurt dat op 1 juli of 1 januari. Maar het kan voorkomen dat het ook in andere maanden gebeurt. Zo voorkomen we dat u aan met hoge extra kosten te maken krijgt en te veel moet bijbetalen.

Stookkosten

  • Collectieve kosten
    Wanneer er in een complex gemeenschappelijke meters zijn voor gas, water, en/of elektriciteit, dan vallen ook deze kosten onder de servicekosten. U betaalt dan het gemiddelde van het collectieve verbruik. 

  • Individuele kosten
    Als gas, water en elektriciteit niet collectief geregeld worden (bijvoorbeeld in een gezinswoning), dan zult u zelf gas, water en elektriciteit moeten betalen. Dan vallen de kosten voor water en energie dus niet onder de huurprijs.

Huurverhoging

Wettelijk wordt de huur één keer per jaar verhoogd. We geven dit minimaal twee maanden voor ingang van de verhoging schriftelijk aan u door. Meestal vindt die verhoging plaats op 1 juli.

Lees ook: Huurverhoging
Terug
Terug
Vinco Wonen