Hoe laat ik mijn woning achter?

U heeft de huur van uw woning opgezegd. U laat de woning goed achter, zodat Vincio Wonen hier weer een nieuwe huurder kan laten wonen.

Hier leest u waar u op moet letten. Wat mag wel en wat niet? En ook hoe u kunt voorkomen dat er herstelkosten bij u in rekening worden gebracht

1. Is de woning schoon en leeg?

U levert de woning schoon op. Waar let de woonmakelaar op?

  • Alle ruimten zijn schoon, vet-, vlek- verf- en nicotinevrij.
  • De ventilatieroosters, schakelaars en stopcontacten zijn schoon.
  • De ramen en kozijnen zijn aan binnen- en buitenzijde gewassen.
  • De kranen van het toilet en de badkamer zijn ontkalkt.
  • Alle kastruimtes zoals meterkast vrij van kabels en modem, wandkast en eigen cv-kast zijn leeg en schoon.

2. Zijn de vloeren en plinten netjes?

U moet uw woning zonder vloerafwerking opleveren.

  • U moet uw woning zonder vloerafwerking opleveren.
  • U mag geen vloerbedekking, zeil, plavuizen, laminaat etc. achterlaten. De vloer moet schoon en vlak zijn: zonder lijmresten maar wel geëgaliseerd (gladgemaakt). Indien uw woning vóór 1994 is gebouwd is het mogelijk dat er asbest in of onder de vloerbedekking zit. De woonmakelaar beoordeelt de situatie tijdens de vooropname en maakt hierover afspraken met u.
  • Ook de trap moet u zonder vloerafwerking opleveren. De trap moet vrij zijn van lijmresten en andere bevestigingsmaterialen.
  • Heeft u plinten verwijderd, bijvoorbeeld bij het leggen van laminaat? Deze plinten moet u terugplaatsen.

3. Zijn de wanden en plafonds schoon, heel en wit?

  • Alle wanden en plafonds moeten vrij zijn van spijkers, haken, schroeven en andere wand- of plafondbevestigingen zoals gordijnrails. Vergeet u niet de pluggen te verwijderen? De gaten die achterblijven, moet u herstellen in dezelfde structuur als de wanden of plafonds.
  • Behang mag blijven zitten, als het heel is. Loszittend behang plakt u weer vast. Is het behang stuk, bekrast of beschadigd? Heeft u fotobehang of behang met een reliëf of opdruk? Dan haalt u het weg. U maakt de gehele wand met beschadigd behang behangvrij. Ook laat u de wanden onbeschadigd achter.
  • U levert de wanden in een gangbare kleur op. Onder gangbaar verstaat Vincio Wonen: wit of lichte tinten. Dit geldt ook voor het behang. De wanden moeten in één keer wit overschilderbaar zijn. Het plafond moet u altijd wit opleveren.
  • Wanden en plafonds levert u schimmelvrij op. Behandel wand of plafond eerst met een antischimmelmiddel, voordat u gaat schilderen.
  • Wanden en plafonds moeten vrij zijn van nicotineaanslag.
  • Houten lambrisering en schrootjes moeten worden verwijderd.
  • Tempex/kunststof platen/schrootjes die bevestigd zijn aan wanden en plafonds moeten verwijderd worden. Deze mogen niet overgenomen worden door een nieuwe huurder.

4. Zijn ramen, deuren en kozijnen heel en schoon?

U laat de ramen, deuren en kozijnen schoon en heel achter.

  • In het glas mogen geen barsten zitten. Heeft u ruitschade? Meld dit rechtstreeks bij ons Glasschade alarmnummer 090 0202 52 10.
  • Gaten in kozijnen dient u vakkundig te (laten) dichten. Gaten in de deur herstelt u zelf. Als de gaten groter zijn dan 5 cm, dan moet u de deur vervangen.
  • Heeft u een kattenluik geplaatst? Dan moet u de deur zonder naden herstellen en overschilderen in de originele kleur. Is de constructie van de deur aangetast door het kattenluik? Dan moet u de deur vervangen.
  • Zitten er stickers of plakplastic op ramen of deuren? Verwijder deze dan. Is de deur hierdoor beschadigd? Dan schildert u de deur.
  • Heeft u een deur of drempel verwijderd of ingekort? Zorg dat u deze terugplaatst of vervangt voor eenzelfde, passende deur of drempel.
  • Het hang- en sluitwerk van deuren en ramen moet compleet zijn. Ook moet het functioneren en verfvrij zijn. Deuren hebben een deurkruk, ramen zijn voorzien van raamuitzetters en raamsluitingen. Deuren en kozijnen zijn wit of in een lichte tint geschilderd. Als de deur niet in één keer overschilderbaar is in een lichte kleur, dan moet deze opnieuw worden gegrond.
  • Heeft u gerookt in de woning? Ramen, deuren en kozijnen moeten vrij zijn van nicotineaanslag. Gordijnen en gordijnrails, lamellen en andere raamdecoratie verwijdert u.

5. Zijn elektra, telefoon- en tv-aansluiting in orde?

  • Al het schakelmateriaal (zoals stopcontacten en schakelaars) moet heel, werkend, veilig, schoon en verfvrij zijn. U haalt alle lampen weg uit de woning. Zorg ervoor dat er een kroonsteentje achterblijft.
  • De wasmachineschakelaar moet werken en het snoer van de wasmachine is verwijderd.
  • De aansluitingen voor de telefoon en televisie moeten aanwezig zijn en heel. Eventuele uitbreidingen haalt u weg.
  • Zelf aangebrachte elektra verwijdert u zelf. Ook wand- en plafondgoten om snoerleidingen door te voeren, moet u weghalen. Let erop dat u wanden en plafonds niet beschadigt.

6. Zijn badkamer en toilet schoon en heel?

  • Het sanitair in uw woning moet schoon en heel zijn.
  • Kranen (badkamer, keuken en toilet) moeten ontkalkt zijn.
  • Heeft u geboord in de voeg van de tegels? Smeer deze voeg dicht met voegsel in de kleur van het bestaande voegwerk.

7. Is de keuken netjes?

De keuken moet schoon, leeg, heel en compleet zijn. Waar let de woonmakelaar op?

  • In de hele keuken is geen vetvlek of andere aanslag aanwezig.
  • De keukenkranen zijn ontkalkt.
  • Het aanrechtblad is onbeschadigd.
  • De keukenkastjes zijn leeg, schoon en heel.
  • De keukenplint is heel en zit vast

8. Zijn tuin, balkon, berging of schuur verzorgd achtergelaten?

Hoort er een schuur of berging bij de woning? Deze moet u leeghalen en schoonmaken.

  • Als u een voor- en/of achtertuin heeft, moet u deze verzorgd achterlaten. De woonmakelaar beoordeelt dit bij de controle. Groenaanplant gesnoeid, onkruid verwijderd en bomen verwijderd (in overleg met woonmakelaar). Bestrating mag ter overname aangeboden worden.
  • In de voor- en achtertuin mogen geen losse materialen aanwezig zijn. (bijv. vogelhuisjes/ bloembakken etc.)
  • Uw balkon moet bezemschoon zijn. Ook mag er geen alg- of mosaanslag meer aanwezig zijn.
  • Verwijdert u rolluiken? Reinig dan de gevel erboven en verwijder de kit en vul eventuele boorgaten.

9. Heeft u alle sleutels nog?

  • Bij vertrek levert u alle sleutels in. De woonmakelaar is bij de eindcontrole aanwezig waarbij u de sleutels inlevert. Hoeveel sleutels er bij uw woning horen ziet u terug op de inventarislijst. Deze lijst heeft u bij het tekenen van het huurcontract ontvangen.
  • Heeft u extra sleutels laten bijmaken? Levert u deze dan ook bij ons in.
  • Zijn er binnendeuren met een slot? Dan moeten de sleutels daarvan aanwezig zijn. U kunt de sleutel in het slot van de binnendeur laten zitten. Indien er afsluitbare ramen zijn dient u de sleutels op het kozijn te laten zitten.

Overname door nieuwe huurder

Wilt u aangebrachte voorzieningen laten overnemen door de nieuwe huurder? Dan gelden de regels uit onze brochure ‘Overname begint met goede afspraken'.

Download: brochure Overname begint met goede afspraken (PDF)

Goed om te weten: de nieuwe huurder is niet verplicht om iets van u over te nemen.

Zelf herstellen, uitbesteden of Vincio Wonen repareert

Merkt u naar aanleiding van bovenstaande punten dat u iets moet weghalen en/of herstellen? Dan gelden de volgende regels:

  • U doet het herstelwerk zelf, of u laat het door iemand doen op uw kosten.
  • De werkzaamheden moeten klaar zijn als de huur eindigt (bij de eindopname).
  • Als u het zelf niet doet, nemen wij de werkzaamheden van u over. De kosten daarvan worden in rekening gebracht en veelal verrekend bij de eindafrekening.

Bovenstaande richtlijnen vindt u onder andere terug in de huurwet onder het item ‘Besluit kleine herstellingen' en onze 'Algemene voorwaarden’.

 

Terug
Terug
Vinco Wonen